Zichtbaar en dichtbij, in de wijk

De sociaal werkers van MET zijn herkenbaar aan hun limegroene kleding met het MET logo. MET is van maandag tot en met zaterdag aanwezig in de wijk - regelmatig ook ’s avonds tot 9 uur. U vindt ons in publieke ruimtes en op straat en u kunt ons altijd aanspreken als u ons nodig heeft.

Onafhankelijk

MET werkt onafhankelijk. We ondersteunen u bij de vragen of problemen waar u mee aan de slag wilt, zo lang dit binnen de wet- en regelgeving is en uw vraag niet al bij andere organisaties in behandeling is. We geven geen indicaties af – wel kunnen we u helpen daarvoor een aanvraag in te dienen.

We werken samen

MET werkt nauw samen met diverse andere organisaties; zorgorganisaties, woningbouwverenigingen, huisartsen en organisaties voor geestelijke gezondheidszorg. Soms heeft u te maken met meerdere organisaties, waaronder MET. In dat geval spreken we altijd duidelijk met u af wie uw belangrijkste aanspreekpunt is.

Wat u van ons kunt verwachten

Als u via de pagina Contact uw gegevens en kort uw vraag aan ons doorgeeft, neemt een sociaal werker binnen een werkdag contact met u op. Hij of zij neemt uw vraag met u door en bespreekt met u of MET de juiste organisatie voor uw vraag is. Zo niet, dan brengen we u in contact met een organisatie die dat wel kan zijn.

Als u bij MET aan het juiste adres bent, noteren we uw gegevens en zorgen we dat u binnen een week een afspraak hebt met de sociaal werker die u het beste bij uw vraag kan ondersteunen. De afspraak is bij u thuis, tenzij u dat liever niet wilt; dan spreken we in overleg elders af.

Samen met de sociaal werker brengt u uw vraag verder in kaart en gaat u ermee aan de slag. De sociaal werker geeft informatie en advies, denkt met u mee, brengt u in contact met mensen die weer verder kunnen helpen en helpt u zaken voor uzelf op een rij te krijgen. We nemen het vraagstuk dus niet van u over, maar ondersteunen u bij het oplossen of aangaan ervan.

Tussentijds en aan het eind van het traject evalueert u met de sociaal werker. U brengt in kaart hoe het nu is, welke resultaten u behaald heeft en hoe u zelf - zonder ondersteuning - weer verder gaat.

Betrouwbaar & zorgvuldig

Wij maken voor uw vraag een digitale persoonskaart aan. Zonder die kaart is ondersteuning door MET niet mogelijk. U kunt niet anoniem een vraag stellen. Met uw gegevens gaan we uiteraard zorgvuldig om en u kunt deze altijd zelf inzien. We registreren wat nodig is, niet meer en niet minder. Zie voor meer informatie ons privacybeleid

Nazorg

Na afronding van het ondersteuningstraject, nemen we binnen 2 weken contact met u op om te horen hoe het met u gaat én hoe u de ondersteuning hebt ervaren.
Uiteraard kunt u - ook als het traject al is afgesloten - altijd weer contact met ons opnemen als het toch niet lukt.

Kosten

De dienstverlening van MET is voor inwoners van Heerhugowaard kosteloos; de gemeente betaalt ons.
Voor activiteiten - bijvoorbeeld Samenspel  - vragen we soms een kleine eigen bijdrage.