Jeanine@Stadsnieuws


Wie ben je en wat doe je bij MET?

Ik ben Jeanine Gaakeer en ik werk nu anderhalf jaar bij MET Welzijn als sociaal werker bij Welzijn op Recept.

Wat is Welzijn op Recept?

Veel mensen met psychosociale problemen melden zich wel bij de huisarts, maar niet bij welzijnsorganisaties. Daar is Welzijn op Recept voor opgezet. Bij Welzijn op Recept kunnen huisartsen mensen die tijdelijk vastlopen in het leven doorverwijzen naar ons. Naast huisartsen, verwijzen ook andere professionals naar ons door, zoals praktijkondersteuners, wijkverpleegkundigen en fysiotherapeuten.

Wat is de bedoeling van Welzijn op Recept?

Het doel is dat inwoners zich door onze ondersteuning weer beter gaan voelen, waardoor ze meer welzijn ervaren en weer veerkrachtiger worden. Dit kan bereikt worden door ze bijvoorbeeld te laten deelnemen aan activiteiten, vrijwilligerswerk en sport- en bewegingsactiviteiten. We wijzen de mensen die bij ons komen dan ook graag op allerlei activiteiten en clubs in Heerhugowaard en de mogelijkheden om eventueel verdere hulp te krijgen bij hun problemen.
Daarnaast proberen we mensen hun sterke kanten te laten herkennen en te gebruiken, waardoor ze beter weten wat ze kunnen veranderen aan hun situatie en positiever in het leven gaan staan. Als mensen zich beter voelen en meer kwaliteit van leven ervaren, maken zij minder gebruik van de gezondheidszorg.

Met wat voor problemen kunnen inwoners bij jullie terecht?

Mensen die bij ons komen zijn even vastgelopen door wat voor reden dan ook. Dat kan onder andere komen door psychische klachten, een ongezonde leefstijl, eenzaamheid en/of financiële of relationele problemen. Wij gaan naast de mensen staan, geven ze tijdelijke ondersteuning waar nodig, zodat ze hopelijk snel zelf verder kunnen. Onze ondersteuning duurt daarom meestal zo’n drie à vier maanden.

Hoe gaat Welzijn op Recept in zijn werk?

Als inwoners naar ons worden doorverwezen krijgen ze een Welzijnsrecept van de verwijzer. De inwoners ondertekenen het recept, waarmee ze akkoord gaan met de doorverwijzing naar ons. Vervolgens houd ik een intakegesprek, meestal bij de mensen thuis. Op die manier leer ik de mensen beter kennen en hoor en zie ik wat er speelt.

Blijven jullie in contact met de doorverwijzers?

Ja, de doorverwijzers houden we op de hoogte van de ontwikkelingen die we met de mensen doormaken. Dat is maar goed, want zij geven in goed vertrouwen hun patiënten even uit handen aan ons. Daarom hebben we een kantoor in het Medisch Centrumwaard waar we een keer in de week zijn. Op die manier zitten we dichtbij de doorverwijzers. We hebben vaak gezamenlijke koffie- en lunchmomenten, zodat we goed van elkaar op de hoogte blijven.

Wat vind je zo mooi aan je werk?

Ik vind het mooi dat ik mensen met een steuntje in de rug weer verder kan helpen. Ik geloof daarbij in de eigen kracht van mensen. Mensen zijn meestal tot veel meer in staat dan dat ze zelf denken. Ik ben blij dat ik daar mijn steentje aan bij mag dragen.


@Stadnieuws HHW juni 2019