Barbara@Stadsnieuws


Wat doe je als sociaal raadsvrouw?

"Ik bied inwoners sociaaljuridische ondersteuning. Dat kan over veel verschillende problemen gaan, vaak over financiën of schulden. Dan heeft iemand bijvoorbeeld aanmaningen ontvangen of een dwangbevel en wordt er gedreigd met beslaglegging. In zo’n geval breng ik eerst de situatie van de cliënt helder in kaart en dan bel ik de schuldeisers met de vraag of we een regeling kunnen afspreken? De meeste deurwaarders willen dat wel wanneer ze weten dat er een hulpverlener is ingeschakeld en er contact met hen is opgenomen."

Heb je een tip voor mensen die hun schulden niet meer kunnen overzien?

"Ja, zoek professionele hulp. Veel mensen vinden het heel erg om toe te geven dat ze schulden hebben, maar er zijn heel veel anderen die dezelfde problemen hebben. Als je veel stress hebt, maak je eerder keuzes die op lange termijn niet goed uitpakken. Een sociale raadsvrouw kan dan hulp bieden, maar wij kunnen ook doorverwijzen naar schuldhulpverlening of iemand koppelen aan een schuldhulpmaatje. Dat zijn getrainde vrijwilligers die iemand elke week een paar uur kunnen helpen."

Daarnaast helpt MET inwoners ook met de aangifte inkomstenbelasting?

"In maart en april kunnen minder-/onvermogende bewoners zich hiervoor telefonisch aanmelden. Zij kunnen dan in de bibliotheek hun aangifte doen op vijf goed beveiligde laptops. Er zijn altijd twee sociaaljuridische raadsvrouwen aanwezig die vragen beantwoorden en technisch ondersteunen. Veel mensen zijn bang dat ze belasting moeten bijbetalen, maar vaak spelen ze quitte met de belasting die al is ingehouden op hun loon. Er kwam een keer één man aan met een stapel aangiften van vijf jaar geleden. Hij moest zo'n achtduizend euro terugbetalen. We hebben die aangiften toen samen opnieuw bekeken. Uiteindelijk bleek dat bijna niets klopte en hij die acht duizend euro gewoon mocht houden. Die meneer was natuurlijk erg opgelucht..."

En dat is ook gelijk wat je zo leuk vindt aan dit werk?

"Zeker, vooral als een probleem onbegonnen werk lijkt en het dan toch wordt opgelost. We hebben bij MET gelukkig veel vrijheid en flexibiliteit om cliënten te helpen. Als een cliënt meer hulp nodig heeft, kunnen wij maatwerk leveren. Ze voelen zich dus van A tot Z gehoord en geholpen."